Non-dom alternative taxation for HNWIs (Art. 5A ITC) (Εναλλακτική φορολόγηση νέων κατοίκων (άρθρο 5Α ΚΦΕ))
Non-dom alternative taxation for HNWIs (Art. 5A ITC) er en oppholdsrute i Hellas (Særskilt skattestatus). Tax status: €100,000/yr flat on foreign income (+€20,000 per relative) for 15 yrs; invest ≥ €500k in Greece within 3 yrs (property, companies, securities) — GV investment counts. Greek income taxed normally.
Særlige skatteordninger for nye innbyggere →Krav i korte trekk
Minste kvalifiserende investering er omtrent $587,500. Ektefelle og barn kan vanligvis inkluderes.
Hvordan innehavere beskattes
€100k flat on all foreign income; no inheritance/gift tax on foreign assets
Neste steg
Sjekk den offisielle siden for gjeldende regler og gebyrer, sammenlign denne ruten med de andre programmene på det interaktive kartet, og snakk med en autorisert innvandringsadvokat eller godkjent agent før du søker.
| Kategori | Særskilt skattestatus |
|---|---|
| Investering | $587,500 |
| Gebyrer (familie) | — |
| Inntekt / år | — |
| Eiendeler | — |
| Min. opphold | — |
| PO | — |
| Statsborgerskap | — |
| Arbeid | yes |
| Kvalifisert | not Greek tax-resident 7 of last 8 yrs; needs a residence title |
| Skatt | €100k flat on all foreign income; no inheritance/gift tax on foreign assets |
| Per | 2026-10 |
Kun generell informasjon – ikke skatte-, juridisk, immigrasjons-, investerings- eller finansiell rådgivning, og intet klientforhold. Tallene er forenklede, veiledende og kan være utdaterte. Kontroller alltid med den offisielle myndigheten og en autorisert fagperson i det aktuelle landet før du handler. Partnerlenker, hvis noen, er merket og kan gi oss en provisjon.