Non-dom alternative taxation for HNWIs (Art. 5A ITC) (Εναλλακτική φορολόγηση νέων κατοίκων (άρθρο 5Α ΚΦΕ))

Non-dom alternative taxation for HNWIs (Art. 5A ITC) är en väg till uppehållstillstånd i Grekland (Särskild skattestatus). Tax status: €100,000/yr flat on foreign income (+€20,000 per relative) for 15 yrs; invest ≥ €500k in Greece within 3 yrs (property, companies, securities) — GV investment counts. Greek income taxed normally.

Särskilda skatteregimer för nyinflyttade →

Krav i korthet

Den lägsta kvalificerande investeringen är cirka $587,500. Make/maka och barn kan vanligtvis inkluderas.

Hur innehavare beskattas

€100k flat on all foreign income; no inheritance/gift tax on foreign assets

Nästa steg

Kontrollera den officiella sidan för gällande regler och avgifter, jämför den här vägen med de andra programmen på den interaktiva kartan och tala med en licensierad migrationsjurist eller auktoriserad ombud innan du ansöker.

KategoriSärskild skattestatus
Investering$587,500
Avgifter (familj)—
Inkomst / år—
Tillgångar—
Min. vistelse—
PUT—
Medborgarskap—
Arbeteyes
Behörignot Greek tax-resident 7 of last 8 yrs; needs a residence title
Skatt€100k flat on all foreign income; no inheritance/gift tax on foreign assets
Per2026-10
Officiell sida
öppna i databasen →

Endast allmän information — inte skatte-, juridisk, migrations-, investerings- eller finansiell rådgivning, och inget rådgivningsuppdrag uppstår. Siffrorna är förenklade, vägledande och kan vara inaktuella. Kontrollera alltid med den officiella myndigheten och en behörig rådgivare i det aktuella landet innan du agerar. Eventuella partnerlänkar är tydligt markerade och kan ge oss provision.